A legjobb modelleket az élet szüli. 🙂 Múlt héten kaptam egy felkérést az egyik legkedvesebb ügyfelemtől, hogy tartsak a kollégáknak egy rövid prezentációt arról, hogyan adjanak elő egymásnak egy belső szakmai műhely keretei között.
A felkérés nagyon megtisztelő volt, ugyanakkor éreztem egy kis nyomást is, mert a fejemben ez az ügyfél a minőség szinonímája számomra. Azonnal azon gondolkoztam, milyen analógiát lehetne hozni a minőségre és én hogyan tudom ezt nekik megmutatni.
Aztán eszembe jutott a banki múltam. A bankoknál a legjobb minősítést kapó pénzintézet jelzője az AAA (Triple A). Ez a gondolat megindított bennem egy lavinát. Tetszett a három betű, mert megfelelően fókuszált és megjegyezhető. Ebből született egy új modell, amit úgy neveztem el, hogy Triple-É modell (ÉÉÉ).
Miről szól?
Szerettem volna fókuszáltan, jól megjegyzhetően megmutatni a hallgatóknak, mitől jó egy prezentáció, mire figyeljenek. Ebből született három szó, melyek ráadásul mind 7 betűsek. Szerintem méltóan fejezik ki a jó prezentáció kritériumait.
- ÉRTÉKES
- ÉRDEKES
- ÉRTHETŐ
Mi van a szavak mögött? Működik-e ez a modell?
Semmi óriási trükk nincs a modelben, csupán a Tartalom-Vizualizáció-Előadásmód hármasát próbálja meg fogható keretek közé átfogalmazni. Mielőtt megnéznénk ezeket, tegyünk egy ellenpróbát, hogy valóban működik-e a módszer. Szedjük össze, mitől lesz rossz, sikertelen egy előadás:
- Unalmasan adják elő, túl általános
- Nem nekünk szól, nem érdekel
- Nem értjük amit az előadó mond (pl túl szakmai)
- Provokáló előadó stb.
Ha a fenti listát összevetitek az ÉÉÉ elemeivel, akkor valamelyik jelzővel mindig párosítható az adott elem, tehát az ellenpróba OK.
Akkor most vizsgáljuk meg az egyes elemek tartalmát!
ÉRTÉKES
Ez a tartalom dimenziója. 1 órán keresztül ülni egy engem nem érdeklő, számomra semmi újat nem nyújtó, értéktelen előadáson, az felettébb dühítő számomra. Előadóként mindig fontos számomra, hogy értéket teremtsek, megérje a hallgatóságnak bent ülni a teremben (és nem csak a meleg miatt :-)). Ezt csak akkor tudom megtenni, ha ismerem a hallgatóságomat vagy érzékelem őket az előadás közben.
ÉRDEKES
A figyelem folyamatos fenntartása az egyik kulcsa az üzenetek hatékony átadásának. Szerencsére ennek nagyon sokféle módszere van, melyek kommunikációs csatornánként eltérőek. Nézzük meg a leggyakoribb példákat:
- Verbális csatorna: (minden, ami leírható)
- Történetek (hat sztori, Made to stick, Történetmesélés, Sztorik előmelegítve )
- Humor (Humor a prezentációkban)
- Statisztikák, adatok (Az adatok szépek, Szeretem az ábrákat)
- Analógia (Gerinctelenül)
- Stílus stb.
- Vokális (ahogyan mondjuk, amit mondunk
- Változatos hangerő
- Változatos hangsúly
- Szünetek
- Testbeszéd
- Mozgás (közeledés, távolodás, körbejárás)
- Gesztusok (játsszon a kezünk előadás közben!)
- Mimika (Éljen az arcod 🙂 )
A kommunikációs csatornák kihasználása mellett a vizualizáció megfelelő alkalmazása teheti érdekessé az előadást. Egy megfelelő kép (Mitől jó egy kép?), a színek, betűk, vonalak ábrák összhangja, a jól megszerkesztett ábrák folyamatosan képesek fenntartani a hallgatóság figyelmét.
ÉRHETŐ
Minden előadás pontosan annyit ér, amennyi átment belőle a hallgatóságnak. Lehet a legszebb képekkel teli, pontos, precíz vagy bármilyen az előadás, ha csak kevés megy át belőle, akkor az keveset is ér. Ezt a dimenziót a felkészülés tudja kiteljesíteni, de sok múlik az előadás alatti receptorainkon is. Ez utóbbira szeretném most felhívni a figyelmet. Sose feledjük, hogy a hallgatóság folyamatosan non-verbálisan beszél hozzánk, vagyis kimondott szavak nélkül. Ez nagyon értékes visszajelzés, de nem könnyű olvasni. Pontosabban az előadás közben oda kell rá figyelni.
dr. Z