STAR momentum: a váratlan hatalma az előadásodban

Az üzleti előadások 99,2%-a azonos sémára épül. Miért gond ez? Nézzük: az előadó kiáll és egy PowerPointtal a háttérben előadja a gondolatait.

Ez kiszámítható.

Ebből ad kitörést, ha fizikai tárgyat, kelléket használsz az előadás során és megdöbbented a hallgatóságot. A váratlan mindig magával ragad. Ha valami szokatlan történik, mindenkit érdekel. Akkor miért nem használjuk ki ezt az előadásunk előnyére? A S.T.A.R momentumról.


Egy prezentáció lehet akár egy izgalmas utazás vagy a szundi gomb megnyomására méltó üresjárat is.

Az emberek már évek óta a PowerPointra támaszkodnak ötleteik kommunikálása, termékek értékesítésére, konferenciák lebonyolítása során.

Számos prezentáció a „nagy PP rutin” ellenére még mindig alulmarad és silány, emberünk rosszul megtervezett diákat készít, amely nem tesz mást, mint kínozza a közönségét.

Szerencsére vannak olyan iránymutatások, eszközök, amikkel elérhetjük, hogy prezentációnk megérintse a szíveket és gondolatra ébresszen.

Ha valaha is végigültél egy szundira méltó prezentációt, valószínűleg rájöttél, hogy az előadói beszédek mögött van technika, tudomány, művészet és szenvedély.

Ilyen eszköz a STAR momentum is.

Egy tégely szúnyog és a malária a TED színpadon

Bill Gates fellép a színpadra, majd az előadása közepe fele szúnyogokat ereszt a közönségére.

Bill Gates előadása lehetne akár sokkoló is, amelyet 2009-ben egy TED előadás keretén belül tartott a malária problémájáról, amely elsősorban a szegényeket érinti.

Miután felhívta a figyelmet a problémára, Gates egy tégely szúnyogot bocsátott ki a terembe és ezt mondta: „Nincs ok arra, hogy csak a szegényeknek legyen róluk tapasztalata.” (Nézd meg itt; a megjelenésük 5:14 körül történik.)


Mégis cselekedete hatásos volt.

Egy prezentáció nem a létrehozásához használt szoftverről szól.

A prezentáció tervezése sokkal többől áll.

Rengeteg munka és energia kell ahhoz, hogy életet leheljünk egy ötletbe. A szavaknak a zaj felett kell állnia. Ki kell tűnnie a többi beszéd közül. Közölnie kell az üzenetet.

A nagyszerű előadók átalakítják a közönségük gondolkodását. Ötletek elfogadására és cselekvésre késztetik őket. Gondolkodásra inspirálják őket.

Ebben pedig hatásos eszköz a kellékek használata.

Méghozzá a színpadon.



  • Retorikai világbajnokok indítják a beszédüket kellékekkel.

  • Emlékezetes előadók használnak fizikai eszközöket a színpadon.

  • Bátor előadók teszik megjegyezhetővé az üzenetüket, mert el mernek rugaszkodni a megszokottól.

Néhány példa:

  • 2014 Dananjaya kelléke egy rózsa volt (az előadás alatt elvesztette a szirmait, de a beszéd végére egészben tért vissza).

  • 2015 Mohamed Quatani rá akart gyújtani.

  • 2016 Darren Tay felvett egy alsóneműt, a nadrágján kívülre.


Erős üzenetet mindig erős kellékkel adj át!

Korábban már említettem Nancy Duarte könyvét (“Resonate”) címen, amelyben egy olyan jelenségről ír, ami része lehet a “kiváló” prezentációknak.

Ennek a módszernek külön neve is van:

STAR momentum


Nancy Duarte Resonate című könyvében ezt a külön nevet kapta. Lényege, hogy erős üzenetet erős kellékkel adunk át.

S – omething

T – hat

A – lways

R – emember


A STAR momentum egy pillanat, amely túl tudja élni a megalkotás pillanatát, még utána is előkerül számos fórumon és formában. Mindezt úgy, hogy közben folyamatosan magában hordozza az üzenetet.

A STAR pillanat hosszú távú túlélőjévé teszi az „Aha-pillanatot” az előadásodban. Lényegében azt a pillanatot, amely jó esetben csak a megszületés pillanatában lehetne átélhető (még hozzá, ha jó az előadás).

A STAR pillanat lenyomatot hagy a szívünkben és agyunkban! Egy egyedi pillanat, amely se nem klisés, se nem giccses.

Valami, amire mindig emlékezni fogunk.

Tipikus példa erre Jamie Oliver Ted előadása, ahol az üzenet az, hogy az amerikaiak rengeteg cukrot esznek. STAR momentuma: Jamie számok helyett demonstrál, amikor épp cukrokat tol be egy kiskocsin.

Jamie Oliver TED talk (13:10)


STAR momentum 5 típusa Duarte szerint

Duarte 5 típusba sorolta a STAR momentumot:

  1. Emlékezetes dramatizáció
  2. Ismételhető szövegek
  3. Felidézhető kép
  4. Érzelmi történetmesélés
  5. Megdöbbentő statisztika

1.    Emlékezetes dramatizálás

Emlékezetes benyomást kelthetsz apró dramatizálásokkal az előadásod során.

Ezeknek a dramatizálásoknak nem kell bonyolultaknak lenniük. Egyszerűen használhatsz kellékeket, tárgyakat, hogy szemléltesd álláspontod vagy bemutathasd a terméked. Az a fontos, hogy segítse megérteni az embereknek a megosztott információkat.

Duarte példaként említi, hogyan magyarázta Richard Feynman a Challenger űrrepülőgép-katasztrófa valószínű okát.

Az ügy egyik nyomozójaként egy televíziós meghallgatáson néhány kellékkel mutatta be, szerinte mi sült el balul. A fizikus szerint az űrsikló O-gyűrűi a hideg időjárás miatt kevésbé voltak ellenállóak.

Álláspontjának demonstrálására egy hasonló O-gyűrűt szorított össze egy bilinccsel, majd jéghideg vízbe merítette azt.


2. Megismételhető szövegek

Az apró ismételhető szavak, kifejezések, szókapcsolatok elősegítik, hogy az üzenetedet amolyan „főcímekkel lásd el”, ezek energizálják és felerősítsék őket.

Rövid és emlékezetes kifejezéseket is megismételhetsz a prezentáció során – de ahhoz, hogy hatékonyak legyenek, könnyen felidézhetőnek kell lenniük.

Segíthet a közönségnek emlékezni a fő érveidre és visszhangozni fogják az álláspontod.

3. Felidézhető kép, emlékezetes látvány

Számtalanszor hallottad már, hogy egy kép többet ér ezer szónál.

A megfelelő kép kiválasztása érzelmi kapcsolatot hozhat létre az információval kapcsolatban.

A vizualitásnak más hatalma van a szavak felett, mert egy dolog olvasni vagy hallani valamit. De teljesen más élmény látni is azt, ahogy egy kép vagy videó ábrázolja előttünk.

A képek segítségével hatást gyakorolhatsz a bemutatott adatokra. Grafikon vagy diagram használata helyett inkább használj néhány illusztrációt.

4. Érzelmes történetmesélés

A jelentések informálnak, amíg a történetek szórakoztatnak, emlékezetbe vésnek dolgokat.

Megmozgatnak.

A történetek az információkat olyan módon csomagolják be az embereknek, amely felejthetetlenné teszik azokat. Kapcsolódhatnak hozzá.

Miért mozdítanak bennünket a könnyekre, miért változtatják meg az attitűdjeinket, véleményünket és viselkedésünket?

Sőt, akár inspirálnak minket.

Erről írtam korábban bővebben.

5.Megdöbbentő statisztikák

Ha a statisztikák sokkolóak, hívd fel rá a figyelmet.

A STAR pillanat létrehozásának utolsó módja, ha statisztikákat és adatokat integrálsz a prezentációjába. A dolgok konkrétabbá válnak, ha egy konkrét szám van hozzájuk csatolva.

A Resonate-ben Duarte megemlíti Steve Jobs példáját, aki az iTunes áruházban naponta 5 millió dalt adott el: „Most több mint ötmillió dalt adunk el naponta. Hát nem hihetetlen? Ötmillió dal naponta! Ez 58 dal minden nap minden órájában, percenként másodpercenként.”

Ha be lehet valamit vinni az előadóterembe, akkor ne képeket mutogass! Legyen ott veled egy kellék, tárgy.

 

Hogyan készíts STAR momentumot?

Minden prezentációnkban próbálj megkeresni egy bizonyos pillanatot.

Ebben sokszor segít a közös ötletelés. Szánj rá a barátaiddal, munkatársaiddal 5-10 percet rá.

A pillanat megtalálásának első lépése gyakran épp az, hogy pontosan tudjuk az előadásunk üzenetét, amit a jól összeállított előadásunknak hála már képesek is vagyunk egyetlen mondatban (képben, idézetben stb.) megfogalmazni.

Ha ez megvan, akkor könnyebben találunk hozzá STAR típust, amivel azt megeleveníthetjük.

Az se gond, ha többet is találunk. Egy jó statisztika jól megfér egy drámai pillanat mellett is.

Úgy érzed, másokkal együtt könnyebben elsajátítanád ezeket a technikákat?

Azok, akik retorikai képzések által néznek elé a nyilvános beszéd kihívásainak, azok képesek lehetnek a jövőben a hallgatóságra szabott üzenetekben gondolkodni és azt megfelelően tálalni.

A prezentáció tartalmának többnek kell lennie, mint tényeknek.

Tartalmaznia kell értelmes ötleteket, történeteket, kontrasztot és érzelmeket is. Ha egy STAR pillanatot beépítesz a prezentációdba, az emlékezetessé teszi azt.

Mindig van hova fejlődni. Az igazán figyelemre méltó előadáshoz intenzív felkészülés és próba szükséges.

Ebben segít Fesztelen Előadó képzésünk is.

Ezzel a tréninggel azzá a magabiztos előadóvá válhatsz, aki hatékonyan, érdekesen adja át közönségének a fontos üzeneteket.

Változtasd meg a világod! Az előadásokon keresztül befolyásolhatjuk a minket körülvevő világot, függetlenül attól, hogy kik vagyunk.

***

Könyvajánló: Szívből ajánlom Nancy Duarte Resonate című könyvét.

Tizenhét esettanulmány található benne, Abraham Lincoln gettysburgi beszédétől a kortárs TED-előadásokig. A bemutatott elemzések szemléletesek.

Duarte egyik elképzelése, hogy a beszédekhez ugyanazok a technikák és szerkezeti eszközök szükségesek, amelyek érdekessé tesznek egy filmet; például helyzet, bonyodalom (konfliktus), megoldás, feszültség. A jó beszédíróknak is ismerniük és használniuk kell ezeket a fogalmakat.


Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email

Gyakorlatias, azonnal használható prezentációs tippek az e-mail-fiókodba. Kéred?

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük